Показано материалов: 66-70
Образы (словенской) визуальной поэзии Мета Локар Университет в Любляне, Словения Словенская визуальная поэзия отражает европейскую и мировую визуальную поэзию со всеми присущими ей отличительными особенностями. Поэтическая практика, которая в самых интересных и неожиданных формах объединила искусство слова и изображения, достигнув своего расцвета, явилась существенным вкладом в искусство и культуру Словении второй половины 20 столетия, представляет собой разнообразное и удивительное явление, в котором более не так уж важно что, а важно как осуществляется выражение. Тем не менее сущность этого вида поэтического искусства не исчерпывается чистой эстетикой, в нем можно проследить влияние социальных процессов. |
MISELNA NARAVNANOST К ODLlCNOSTI? Matjaz Hanzek, Nada TurnSek Univerza v Ljubljani, Slovenija Uvod Vse se je za6eIo takrat pred okoli sedmimi milijoni let — kaksno leto prej ali kasneje, ко je bodoii Clovek skoCil z drevesa in Sel na svojo osamljeno рокопбпо pot. Ne vemo natanCno, ali je bil ta skok v prihodnost prostovoljen (gnala ga je radovednosti, kaj ga бака na zemlji, ali pa naveli6anost nad binglanjem z vej), ali pa so ga nagnali ostali prvaki, ker je prevec svinjal po drevesih. In vso to dolgo pot je, kot kaie, naredil le zato, da bo lahko po vseh milijonih let tavanja svoj skok ponovil — sedaj z neboti6nika. |
Разложение исторической трагедии в модернизме ("Вероника Десенишка" О.Жупанчича) Ванеса Матайц Университет в Любляне, Словения Историческая трагедия "Вероника Десенишка" ОтонаЖупан-чича появилась в 1924 г. в период наивысшего подъема в творчестве поэта. Идея пьесы исходила из неоромантического концепта субъекта. Как модернизированный романтический субъект влияет на жанровую структуру исторической трагедии? Лежит ли в основе драмы Жупанчича линейная причинно-следственная цепочка событий, направленных в будущее? Разве историческая трагедия в период нигилистического модернизма вообще возможна? |
INTERNET ADDICTION Helena Jeridek Center za informatiko in zunajsolsko izobrazevanje, Jozef Stefan Institut, Ljubljana, Slovenija Introduction
With the expansion of Internet accessibility, newspapers started reporting on the phenomenon of Internet addiction; for example in Great Britain in 1995, in the USA in 1996 (Griffiths 1998). In 1995 Newsweek reported that 2-3% of Internet users who spent most of their leisure time on-line were addicted to the Internet. Just as television had been once, the Internet, too, was accused of contributing to the decay of family values, morals and the emergence of other social ills (Pratarelli, Browne & Johnson 1999). Perhaps the first empirical survey regarding the excessive use of the Internet that can lead to addiction was carried out in 1996 by K.S. Young (Griffiths 1998), followed by others (Brenner 1997; Egger 1996; Thompson 1996, qtd. in Griffiths 1998). The results of this survey triggered an ongoing debate among experts from various fields (physicians, psychologists, sociologists) about whether a person can become addicted to the Internet (Chou, Chou & Tyan 1998; Gackenbach & Ellerman 1998; Griffiths 1998;Grohoi 1999; Healy 1999; Joinson 1998; Tapscott 1998; Wallace 1999; Young 1996, 1997, 1998) and what distinctions could be made between the "standard" types of addiction to drugs — the so called substance addictions — and the addiction to the Internet as behavioral addiction (Larkin & Griffiths 1998; Morse et al. 1998; Pratarelli Browne & Johnson 1999). |
AFRICAN WOMEN’S WRITING — POSTCOLONIAL AND FEMINIST INTERSECTIONS Nata§a Hrastnik University of Ljubljana, Slovenia A Vast Unvisited Territory
Now that feminisms have well researched "a room of one’s own", including Virginia Woolfs famous text, there is an increasing interest to do so with "other rooms" occupied by women who write. Feminisms which deal with the experience of a "non-western" /other woman’s identity or rather multiple identities, appear under terms such as postcolonial, colonial, Third world, which all seem inappropriate in some way or another, and deal with concepts of displacement, decentred realities, marginal experiences, representation, bodies, and last but not least, difference. However, feminism within postcoloniality is still a fairly new theoretical field and more often than not the identification with it seems a rather artificial joint venture. Postcolonial praxis did not initially seem to be too interested in feminist issues, and feminism joined its discourse only later on, although there had been many parallels which eventually led to interest in actual and possible intersections of both sides. |